Gdy w Warszawie specjaliści od wizerunku debatują o najnowszych trendach w komunikacji, w sąsiednim województwie firmy nadal rzadko korzystają z PRu. Wciąż panuje przekonanie, że to usługi drogie i dostępne tylko dla dużych korporacji. Jak jest naprawdę?

Usługi PR to każde działanie mające wpływ na wizerunek i postrzeganie firmy. Tu zakwalifikować można zarówno obecność w mediach, udział w targach i ważnych konferencjach, jak również wygląd folderów firmowych czy nawet sposób w jaki piszemy maile czy rozmawiamy z kontrahentami, po relacje z pracownikami włącznie. PR to kultura, która wpływa na to jak widzą nas inni – czy chcą z nami współpracować i kupować nasze produkty.

Dlaczego więc tak wiele firm twierdzi, że nie potrzebuje PRu? Na co dzień rozmawiamy z managerami lokalnych przedsiębiorstw o ich działaniach komunikacyjnych i pomyśle na budowanie marki. Z rozmów z osobami odpowiadającymi za marketing w dużych regionalnych firmach często wynika niestety, że nigdy nie korzystali z takich usług, co więcej pojęcie PRu wydawało im się nie do końca zrozumiałe. A przecież to jak chcemy, aby była postrzegana nasza firma powinno być jednym z podstawowych założeń już na etapie budowania strategii rozwoju.

Kiedy czas na PR?

Przekonując potencjalnego klienta o korzyściach PRu, często słyszymy – ale przecież nasza firma ma się dobrze, po co mi to? Właśnie dlatego!

W biznesie jak w życiu, nic nie jest wieczne i warto pomyśleć o tym zawczasu. Wykorzystanie dobrej passy do komunikacji to sytuacja idealna. Znacznie bardziej komfortowa niż zaczynanie od komunikacji antykryzysowej, gdy nad firmą zaczną już krążyć czarne chmury. Najlepiej oczywiście, gdy PR jest elementem całościowej strategii komunikacji, ale działania wizerunkowe można również prowadzić w węższym zakresie obejmującym wybrane fragmenty jak np. pracę nad tekstami do materiałów firmowych, relacje z mediami, partnerami biznesowymi, komunikację z pracownikami czy wsparcie promocyjne produktu lub wydarzenia organizowanego przez firmę.

Ile kosztuje obsługa agencji PR?

Działania PR są często błędnie kojarzone z działaniami wymagającymi wyłącznie dużych budżetów . Oczywiście mając takie środki możemy pozwolić sobie na szerszy zakres usług, ale nie jest to warunek konieczny. Ile więc faktycznie kosztują darmowe publikacje w mediach dostarczane przez agencję PR? Kwota miesięcznej obsługi PR w zależności od wielkości agencji zaczyna się od kilku tysięcy złotych. To tyle samo ile firmy płacą za reklamę lub artykuł sponsorowany w ogólnopolskim medium, a zakres działań jakie w tym budżecie może zaproponować agencja PR jest już nieporównywalnie większy. W przypadku mniejszych zleceń, współpracę rozlicza się projektowo przyjmując stawki godzinowe.

Jak jest naPRawdę?

O swój PR powinny dbać firmy na każdym etapie działalności. Z usług PR korzystają zarówno start upy, małe i średnie przedsiębiorstwa, jak i oczywiście duże korporacje. To ważne z punktu widzenia rozwoju firmy i jej profesjonalizacji. PR pomaga w nawiązywaniu relacji biznesowych i pozyskiwaniu nowych klientów. To dzięki niemu biznes wpływa na szersze wody, informacja o produkcie dociera do kolejnych odbiorców, marka staje się bardziej pożądana, a pracownicy chcą u nas pracować. Bo skromność w biznesie się nie opłaca. Kto nie spróbuje, ten się nie przekona.