Po raz kolejny przeglądając magazyny twój wzrok zatrzymuje się na zdjęciu prezentującym produkt konkurencji? Zastanawiasz się, jak się to dzieje, że media interesują się właśnie nim, a nie tobą? Myślisz, że taka reklama na pewno dużo kosztuje, a ty obecnie nie możesz przeznaczyć dużego budżetu na ogólnopolską kampanię?

Dementujemy. Jeśli nie jesteś znaczącą spółką notowaną na GPW lub  start-up’em, który właśnie pozyskał inwestora z Doliny Krzemowej, szansa, że media same się tobą zainteresują jest minimalna. Trzeba im w tym pomóc poprzez regularne informowanie o sytuacji w twojej firmie. Jeśli temat zostanie zaprezentowany w interesujący sposób, „wpasuje się” w zapotrzebowanie konkretnej redakcji, zyskasz wartościową publikację bez żadnych opłat.

Zdj. Publikacja we „Wprost” dotycząca Michała Kicińskiego (współtwórcy gry „Wiedźmin”) i jego nowego pomysłu na biznes – restauracji Wegemama

Jak to się robi?

Budowanie relacji z mediami polega na regularnych kontaktach z dziennikarzami w celu informowania ich o ważnych sytuacjach z życia firmy. Powinno się to robić w taki sposób, by wzbudzić ich zainteresowanie i wpisać się w profil tematyczny redakcji. Celem takich działań jest nawiązanie trwałego dialogu z mediami, czego efektem jest właśnie bezpłatna obecność na łamach gazet, w serwisach internetowych, radiu czy telewizji.

Oprócz ograniczenia wydatków na reklamę, największym atutem tak uzyskanych publikacji jest fakt, że, jak pokazują badania, cieszą się one znacznie wyższym zainteresowaniem i zaufaniem czytelników, bo są dla nich bardziej wiarygodne.

Jeśli więc masz temat, który:

  • może mieć wpływ na szersze otoczenie (np. robisz akcję charytatywną, stworzyłeś ruch społeczny, który wesprze społeczność lokalną lub grupy mniejszościowe lub otwierasz lokalną biogazownię),
  • jest aktualny i może być postrzegany w kategoriach nowości (np. wprowadzasz nowy produkt na rynek, jako spółka dobrze zamknęliście rok i zrealizowaliście inwestycje pozwalające unowocześnić ofertę),
  • może być uzupełniony interesującą oprawą graficzną lub fotograficzną (np. zorganizowałeś event z udziałem gwiazd, właśnie zrealizowałeś profesjonalną sesji swojego produktu),
  • jest oparty na ciekawej czy nietypowej historii,

warto rozpocząć regularne kontakty z mediami! Przede wszystkim dlatego, że obecność w świadomości opinii społecznej zawsze przekłada się na wzrost zainteresowania marką. Pozytywny rozgłos, jaki zyskasz dzięki publikacji niezależnych tekstów, wzmacnia też wiarygodność organizacji, a to z kolei pomaga umacniać relacje z klientami i pracownikami.

Co dalej?

Zgłoś się do nas, a my zajmiemy się resztą, czyli:

  1. Przeprowadzimy z tobą krótką rozmowę, która umożliwi nam zapoznanie się z tematem i określenie twoich oczekiwań;
  2. Przygotujemy informację prasową zgodną ze standardami. Ciebie poprosimy jedynie o ostateczną akceptację tekstu, by mieć pewność, że właściwie zrozumiałyśmy temat;
  3. Wytypujemy media istotne z punktu widzenia profilu twojej działalności i tematu;
  4. Wyślemy tekst do mediów, a następnie skontaktujemy się telefonicznie z dziennikarzami, by potwierdzić ich zainteresowanie lub uzupełnić szczegóły;
  5. Będziemy monitorować proces publikacji tekstu w poszczególnych tytułach;
  6. Prześlemy raport zawierający wygenerowane publikacje.

Prawda, że to proste? W trosce o twój czas staramy się, by nasza praca angażowała cię tylko w takim stopniu, w jakim jest to konieczne.

Warto pamiętać, że najlepsze efekty przynosi aktywność medialna będąca częścią szerszego planu biznesowego lub całościowej strategii. Długofalowa współpraca z dziennikarzami przynosi efekt w postaci ugruntowanych relacji i wzajemnego zaufania, a to bezpośrednio przekłada się na pozytywną reputację firmy i w efekcie – wyniki sprzedaży.

Zdj. Miesięcznik „Twój Styl” nr 03/2017. Publikacja na temat produktów firmy OCTIM.